Școala Ita Wegman – Întrebări și răspunsuri

A trecut ceva timp de la ultimul articol, revin cu un subiect despre care am mai scris și despre care primesc cel puțin un mail/mesaj cu întrebări pe săptămână: Școala Waldorf Ita Wegman.

Pentru că am scris deja sub formă de poveste, o să încerc să răspund direct la câteva dintre întrebările primite, în cel mai obiectiv mod posibil:

  1. Sistemul este ceva nou (în România), este doar o modă?
    Sistemul nu este nou în lume, există mulți absolvenți ai acestui sistem de învățământ, unii chiar celebri. Sistemul Waldorf nu este nou nici în România, a fost introdus în anii ’90. Google poate fi un prieten de nădejde pentru mai multe detalii.
  2. În ce constă interviul de admitere?
    Nu este un interviu ca la un job sau admitere la facultate, când l-am înscris pe Robert, acum 5 ani, am mers la 2/3 întâlniri cu doamna directoare, apoi am mers la un interviu, fără copil, doar noi părinții. Am completat un formular cu întrebări despre copil (caracterizare, puncte tari, puncte slabe, cum reacționează în diverse situații…), apoi am avut discuția cu doamna directoare pe baza a ceea ce completasem, dupa ce ne prezentam ca și familie (ce facem în timpul liber, cine mai este implicat în viața copilului…).
    După toate aceste întâlniri și discuții (care par cam multe și consumă timp), îți cam dai seama dacă este locul potrivit, în care să petreacă copilul cel puțin 5 ani și în care tu să vii cu plăcere la multe evenimente (mai multe decât în tradițional zic eu).
  3. Cum se predau materiile, ce înseamnă pe module?
    Materiile se predau in module de câte 3 săptămâni, limbile străine, sportul, religia se predau tot timpul, în primele clase matematica si romana se predau pe module. La prima vedere poate părea bizar și te poți gândi că cei mici vor uita tot ce au făcut la matematică în cele 3 săptămâni de pauză, dar nu uita, când reiau matematica își amintesc, se concentrează pe materia respectiva si asta ii ajuta sa fixeze mult mai bine. Sunt incurajați sa citească mereu, chiar dacă nu este modulul de limba romana.
  4. La ce nivel se predă limba germană in clasa de română matern ? Câte ore de limba germană se studiază pe săptămâna? Considerați că au ceva cunoștințe de limba germană până acum?
    Deși am o părere buna despre școala în general, nu pot spune același lucru despre predarea limbilor străine. În fiecare an s-au schimbat profesorii de germană, nici eu și nici soțul nu am studiat germana, n-am plătit meditații, copiii noștri n-au avansat prea mult, cam 4 ore de germană pe săptămână. Anul trecut au avut o profesoară cu care păreau să avanseze și copiii care nu făceau ore în afara școlii.
  5. Cum sunt manualele aici? Am înțeles bine că nu există manuale? Cum se predau româna, matematica, etc…
    În sistemul Waldorf nu exista manuale, copiii  din clasele a 2/3 a,  își crează singuri manual din ceea ce s-a predat la clasa în timpul anului, citesc diferite cărți, folosesc materiale diverse, profesorul este baza lor de informare, dar sunt îndrumați să caute surse variate. La clasa celui mare au fost prezentate si manualele clasice,  doamna învățătoare a dorit ca ei sa știe cum arată si din ce manuale învață alți copii, dar ei lucrau dupa metoda Waldorf. Pentru limbile străine se alege un caiet/manual clasic și se lucrează dupa el.
  6.   Referitor la acest sistem Waldorf, am auzit păreri conform cărora acest sistem ar fi mai „înapoiat” fata de sistemul tradițional.
    Programa este aceeași din tradițional, este școală de stat, au catalog si au note în el, in cazul in care se mută la școala tradițională nu este niciun inconvenient. Aceeași materie predată altfel! Eu nu știu când a învățat băiatul meu tabla înmulțirii, pur si simplu n-a venit acasă să tocească si totuși știe.
    Am avut un moment când m-am întrebat ce fac ei la școala asta si ce s-o alege de el când l-am întrebat cat fac 2 x 5 (exact așa am zis : cât fac 2 ori 5 ?) si copilul nu știa. Am crezut că am făcut cea mai mare greșeala, era finalul semestrului 2 din clasa a 2 a. După mai puțin de 1 minut copilul m-a întrebat: mama ai vrut sa zici cât fac 2 de 5 ori ?! Si am avut surpriza să văd că știa tabla înmulțirii.
    Nu știe pe de rost tabla înmulțirii, ei au învățat exact cum se ajunge la rezultat, la început poate merg mai greu decât cei din tradițional pentru că ei calculează în gând (fac adunări, descompun numere), cu timpul o fac mai repede și este o bază foarte buna, ei chiar înțeleg, nu doar memorează rezultate.
  7. Avantaje și dezavantaje?
    Avantaje:
    Copiii se dezvoltă în ritmul lor, nu sunt stresați, batjocoriți, speriați cu note, înnebuniți de teme și totuși acumulează cunoștinte și au o bază solidă. Au mai mult timp pt pasiuni, studii individuale, învață colaboreze nu fie în competiție, nu se pune deloc accent pe note, ele sunt trecute în catalog pentru evidență, copiii știu ce au făcut la un test de exemplu și aleg facă mai bine daca nu sunt mulțumiți. Învățătorii încearcă cunoască familiile și ce se întâmplă acasă, astfel încât înțeleagă mai bine elevii și îi poată sprijini.
    Dezavantaje: profesorii de limbi străine. 

Alte articole despre Ita Wegman aici și aici.

Publică un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *