Ce mananca un copil care sta 9 ore la scoala?! Interviu cu Andreea-Carmen Radu

Cand trebuie sa pui zilnic pachetel cu 2 gustari si pranz/5 zile pe saptamana, este posibil sa o iei razna 🙂 . In afara faptului ca trebuie sa reinventez roata zilnic, mi se pare ca sunt prea multe mese mancate in afara casei.
Imi era teama ca nu voi reusi sa le asigur copiilor o alimentatie corecta, asa ca am apelat la sfatul prietenei mele Andreea-Carmen Radu, va marturisesc ca sunt mult mai relaxata dupa discutia avuta, asa ca va impartasesc si voua tot ce am aflat!

Crezi ca e posibil ca un copil sa manance zilnic de la pachetel (racituri) si totusi sa fie o alimentatie echlilibrata?

Andreea: Se poate sa ai mese echilibrate si la pachet, nu intotdeauna o masa calda este la indemana. Totul este sa incerci sa creezi meniul astfel incat cei mici sa beneficieze si de o masa calda atunci cand ajung acasa.

In primul rand ar trebui ca micul dejun sa nu lipseasca si acesta trebuie sa fie consistent si hranitor pentru ca asa vor avea suficienta energie dar si senzatia de foame se va instala mai tarziu. In ceea ce priveste organizarea pentru 5 zile pe saptamana asta necesita intr-adevar putina planificare dar nu este imposibil. Daca iti faci cumparaturile din timp, daca stii ce anume doresti sa pregatesti se poate.

In conditiile in care doar micul dejun si cina sunt mancate acasa, crezi ca ar trebui sa fie cu mult diferite fata de cazul in care copilul ar manca un pranz gatit acasa?
Ma gandesc inclusiv daca as putea servi ciorba la cina (tinaind cont ca lipseste zilnic din meniul de pranz), sau sa introduc carnea la micul dejun, desi micul dejun nu are niciun fel de succes momentan.

Andreea: Regula dupa care ma ghidez eu este aceea de a manca un mic dejun cat mai complet, doua gustari, pranz echilibrat si cina mai usoara. De ce? Pentru ca seara organismul se pregateste de odihna si nu este bine sa incarcam stomacul cu hrana care se digera greu ( carnea de vita de exemplu se poate digera si in 5 -6 ore).  Un mic dejun complet nu inseamna neparat carne, inseamna cereale integrale cu iaurt, lapte, lapte vegetal (Cerealele integrale sunt bogate in fibre si asta asigura senzatia de satietate un timp indelungat).

Un mic dejun complet poate sa insemne:
–  paine integrala cu branza si legume,
– paine cu avocado si legume,
– oua, etc.
Asta depinde foarte mult de ce alegi sa pui in pachetul pentru Scoala, pentru ca daca dimineata copii au mancat oua nu le poti da si la pranz.

In ceea ce priveste cina, poti sa prepari o supa crema de legume sau o supa de pui sau peste la cuptor/abur, carne de pui/curcan cu legume, sufleu de legume la cuptor, paste integrale cu sos de rosii.

Copiii mei nu sunt obisnuiti sa manance dimineata, gustarea de la ora 10 era pentru ei micul dejun, acum sunt mereu infometati spre seara cand ii iau de la scoala, orice le-as pune la pachetel (nu le pun deloc carne, de teama ca se poate altera), ce sa fac?

Andreea: Eu as face micul dejun mai consistent. As pune pe tartina cu unt si o felie de branza si cateva legume sau o felie de sunca facuta in casa sau o varianta cu ou. Prima gustare as alege sa fie semintele sau un baton care sa contina fulgi de ovaz si seminte sau fructe uscate( fara adaos de zahar) si cea de-a doua fruct.

In ceea ce priveste prânzul, daca faci de exemplu friptura la gratar si o pui la pachet nu cred ca se altereaza in cateva ore. Poti eventual sa o prepari de seara, sa o pastrezi la frigider si oricum dureaza pana va ajunge la temperatura camerei. La fel daca optezi sa le dai un sandwich cu ou  de exemplu.

Cred că problema pleacă de la faptul că micul dejun nu este suficient de consistent și de aceea li se face foame. Obiceiurile alimentare se pot însă schimba, cu răbdare și cu explicații, astfel încât copiii să înțeleagă faptul ca prima masa a zilei este foarte importantă și îi ajută să aibă energie.

Daca ai fi nevoita sa pui la pachetel 5 pranzuri, care ar fi alegerile tale?
Sa fie sanatos, nutritiv, complet, sa nu muradreasca, sa nu se altereze repede, sa nu necesite incalzire…stiu ca sunt multe conditii 🙂 dar asta este realitatea noastra acum.

Andreea: Alegerile mele pentru 5 pranzuri ar fi următoarele:

  • Lipie libaneza cu humus si legume
  • Lipie libaneza cu pasta de fasole rosie si legume
  • Paine integrala cu sunca de casa( muschi de porc facut la cuptor cu condimente si taiat subtire) sau gratar de pui/curcan si legume(castraveti, ardei, salata verde). Daca pastrezi carnea la frigider si o scoti dimineata cand faci sandwichul nu cred ca se altereaza. Eu imi aduc aminte cand eram mici si plecam in excursie aveam sandwichiuri dupa noi si era totul in regula.
  • Lipie cu omleta si legume
  • Paine integrala cu pasta de avocado si legume

Crezi ca obsesia aceasta a ciorbei+felul 2, ideea ca e musai sa mananci mancare gatita la pranz, este cu adevarat o necesitate a organismului sau e ceva specific romanilor?

Andreea: Combinatia de ciorba/supa si felul doi este o combinatie pe care am mostenit-o cu totii din copilarie, asa ne gateau bunicii si parintii si poate ca aveau dreptate. Cu toate acestea viata acum este mult mai agitata, programul nostru dar si al copiilor mult mai complex si ca urmare trebuie sa ne adaptam din mers. Daca cei mici nu pot beneficia de un pranz cald, ar trebui ca cina sa substituie cumva acest neajuns dar cu grija pentru a nu incarca prea mult stomacul. Asadar poti sa optezi pentru o varianta de supa-crema cu crutoane sau un fel doi dar trebuie sa fii atenta la cantitatile oferite si la durata de timp care trece de cand mananca cina si pana la ora de culcare. Daca alegi un fel pe baza de carne, alege o carne alba, se digera putin mai usor si neparat insotita de legume. Nu este obligatoriu sa ai proteine din carne la fiecare cina, poti pregati si variante pe baza de leguminoase, retete pe baza de paste integrale, orez brun cu legume, branza, diferite tarte, etc.

Au trecut cateva zile de la aceasta discutie, iar eu ma aventurez catre o noua saptamana, plina de pachetele si soare, cu multa incredere in alegerile facute.

Multumesc Andreea!


Andreea-Carmen Radu este EATING PSYCHOLOGY COACH (specializare psiho-nutriţie), TRAINER Personal Nutrition, Child Nutrition, Sport and Exercise Nutrition, MEMBRU al Complementary Medical Association UK, AMBASADOR al proiectului FOOD REVOLUTION by JAMIE OLIVER.

16 comentarii la “Ce mananca un copil care sta 9 ore la scoala?! Interviu cu Andreea-Carmen Radu

  1. Dieta copiilor are un rol determinant in ceea ce priveste starea de sanatate, reflectata prin cresterea si dezvoltarea armonioasa si conforma virstei.
    O dieta echilibrata este bazata pe toate principiile alimentare din piramida alimentelor.
    O dieta nesanatoasa poate expune copilul unor carente polivitaminice sau minerale grave, cel mai frecvent fiind in cantitati insuficiente nevoilor , vitamina C, vit A, vit B6, acid foliic, calciu, fier.
    Alimentele sunt aranjate in piramida, de la baza spre virf.
    -La baza sunt cerealele integrale – produsele bogate in fibre, fier si multe vit din complexul B.
    -Urmeaza fructele si legumele bogate in vit C, acid folic, potasiu.
    – Grupa proteinelor conttine carne, peste, oua, produse lactate. Acesta asigura un aport de fier, zinc, vitamina D foarte necesara copiilor, adolescentilor si femeilor care alapteaza.
    -In virful piramidei se afla uleiurile, grasimile si dulciurile.

  2. Si eu am inceput sa ii dau pachetel (pentru pranz in special).
    variantele noastre de pana acum au fost: brocoli si morcovi (fierti), orez simplu (asa ii place, il fierb cu o lingurita de unt), oua de prepelita, sandwich cu mozzarella si sos pesto, paste (cu mozzarella, sos de rosii, pesto), ravioli/ gnocchi/ tortelini, ardei gras crud, biscuiti digestivi, ceva fructe, castravete crud, masline.

    1. Mie mi se pare greu sa pun zilnic, acum sunt mai relaxata dupa ce m-am sfatuit cu Andreea, dar sunt 2, nu mananca aceleasi chestii…
      Unul mananca brocoli si rosii, celalalt nu, unul mananca mar si banana, celalalt nu (de fapt e acelasi mofturos) 🙂
      Azi au mancat asa:
      – mic dejun: iaurt cu fulgi
      -gustare 1: mar
      – pranz sandvish cu unt si carne pui
      – gustare 2: rondele porub/orez
      – (acasa, ora 17.30) – mancare mazare cu carne
      – baton cereale (care era pt maine)
      – smantana (mofturila)
      – sandvish cu unt si gouda
      O singura concluzie: foamea’n gat! 🙂

  3. Copila mea abia la toamna incepe gradinita, asadar nu se pune problema de pachet, pot spune ca eu am citit articolul ca o mama care mai are nevoie de idei in bucatarie. Foarte util si din perspectiva asta. 🙂

  4. Eu sunt un proaspăt „nu-mai-sunt-copil” și am ajuns întâmplător pe blogul tău, căutând de fapt mâncare pentru noul loc de muncă. Am mers la școală până anul trecut, deci poate încă am suflet (și mentalitate) de copil. 🙂
    Nu știu câți ani au micuții, însă ar trebui să îi întrebi dacă le place, dacă mănâncă ce li se pune la pachet. Eu (și foarte mulți colegi de-ai mei) uram pachețelul și…le aruncam. Acum mi-e foarte rușine când mă gândesc, mai ales că acum mă gândesc de 3 ori înainte să arunc orice fel de mâncare…făcut din banii mei.
    Revenind la copii/adolescenți, majoritatea nu ar vrea să scoată din geantă un somon fume cu orez bob-cu-bob, deși este o mâncare excepțională. Cred că cel mai bine e să îi întrebi ce mănâncă și colegii lor la școală…poate, cumva pe ocolite, vor spune că nu vor astfel de mâncăruri (și că de fapt nu le mănâncă…).
    În altă ordine de idei, minunate meniurile! Mulțumesc pentru articolul grozav!

    1. Iti multumesc frumos pentru comentariu Claudia!
      Mi-ai trezit amintri cu pachetele 🙂 eu primeam pachetel si cand eram la liceu (pentru ca…imi era foame), dar la un momendat incepusem sa ma cam satur de el si preferam croiassantele de la chiosc, era cam dezamagita mama 🙂
      Copiii mei au 6.5 si 8.5 ani, nu le pun la ei ce stiu ca nu le place, nu am niciun interes sa ii stiu nemancati, nu au aceleasi gusturi si, intr-o zi, am incuract pachetelele, asa ca au stat cam nemancati, din fericire erau la program scurt atunci.
      Acum la program lung si este nevoie sa ma asigur ca vor manca ceva. Tin cont de gusturile lor, de ce au mancat in zilele precedente, de momentul zilei (dupa amiaza ei stau doar afara, trebuie sa le pun ceva facil de mancat direct cu mana, ca si gustarea nr. 2), trebuie sa fie chestii care nu se altereaza usor, care nu au prea mult sos, care se pot manca reci…
      A fost o provocare pentru mine, de aceea am cerut ajutorul unui nutritionist, mi se pare greu sa gasesc singura o formula castigatoare.
      Ii intreb ce mananca ceilalti copii, ma mai inspir din ce aud, insa, din cate imi spun copiii si educatoarele, se pare ca ai mei mananca mai mult la scoala decat ceilalti. Probabil are legatura cu micul dejun, care nu este foarte bogat la noi, cu greu mananca o felie de paine intreaga unsa cu ceva dimineata :(, se pare ca e prea devreme si atunci trebuie sa le pun la ei mai mult.
      Sper ca ai gasit putina inspiratie, mai am un articol cu meniul de luni. Te mai astept pe aici 🙂

  5. Merci de idei. La momentul oportun apar. Eu mai incerc si diverse pate-uri (avocado cu ardei capia sau branza feta cu masline) + paine integrala si variatiuni de pesto – cu nuci si verdeturi de tot felul combinate cu spaghete din ardei gras sau din morcovi.

    1. Merci si eu pentru idei! Sunt foarte bune, incerc sa le pastrez pentru micul dejun d-acasa, mi-e teama ca de la pateuri se cam inmoaie painea pana la ora mesei si o sa cam strambe din nas, astazi insa le-am pus humus pe lipie 🙂

Publică un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *