Ita Wegman, școală waldorf în București

De-a lungul celor aproape 3 ani de când am copilul la școala waldorf Ita Wegman, am primit zeci de întrebări despre școală și ce se întâmplă acolo, părinții se scuză că mă abordează și îmi mărturisesc că nu au găsit deloc informații pe net sau că sunt foarte vechi și nu foarte pozitive. Îi înțeleg perfect, nici eu nu am găsit multe informații când am avut nevoie și, cu ajutorul marelui Facebook, am reușit să găsesc un părinte cu copil acolo. Am fost foarte norocoasă, este un părinte foarte deschis, pozitiv, dar și obiectiv, pe mine m-a ajutat mult în luarea deciziei.

Au trecut 3 ani de când am pus eu toate întrebările posibile, așa că nu îmi mai amintesc exact ce am întrebat, dar o să încerc să răspund acum, pe scurt, cât pot eu de obiectiv, la o parte din întrebările pe care le-am primit în ultimele câteva luni.

1. Cum se fac înscrierile, trebuie să locuim într-o anumită zona, mergem direct în ziua înscrierii cu actele?
Să începem cu începutul, școala se numește „Liceul Teoretic Bilingv „ITA WEGMAN„. Nu are circumscripție, se pot înscrie copii din orice zona a orașului București.
Nu se merge direct cu dosarul în ziua înscrierii, există ziua porților deschise, când este prezentarea generală (școală, metodă, etc.), ulterior mai există 1, 2 întâlniri cu doamna directoare, uneori participă și alte cadre didactice, ultimul pas este un interviu la care participă parinții și doamna directoare.
În urma acestor întâlniri, fiecare își dă seama dacă este sau nu locul potrivit, la fel și conducerea școlii poate aprecia dacă familia pare să se potrivească sistemului și valorilor promovate de școală.

2. Copilul trebuie să vină din sistemul waldorf, să fi făcut grădinița waldorf?
Copiii pot veni din orice sistem, nu există acestă regulă. Cu mențiunea că adaptarea, după părerea mea, va fi în funcție de sistemul din care provin. În schimb, nu aș recomanda acestă școală unui copil care vine din sistem Montessori, de exemplu, diferențele în abordare și activități, fiind mari la vârsta școlară.

3. Copilul trebuie să știe germană? Dar dacă vreau să îl dau la clasa de germană matern?
Pentru clasele de limba română, copiii nu trebuie să știe germană, în anul în care am înscris eu copilul, am avut posibilitatea de a opta pentru română sau germană, înteleg că s-a păstrat această libertate, fiind alegerea părintelui. Așadar, nu există, până în acest moment, un test pentru accederea în clasa de germană matern. Mie mi s-a spus că dacă eu, în calitate de părinte, consider că cel mic nu va fi suspus unui efort prea mare, atât de adaptarea la mediul cu totul nou, cât și la o limbă străină, pot alege acest lucru.

4. Cum alegi învățătoarea?
Nu alegi învățătoarea, alegi școala! Cadrele didactice care ne îndrumă copiii zi de zi, o fac cu dedicare, din suflet, cu credința că principiile și metoda promovată de acestă scoală, îi reprezintă. În momentul în care am decis că aceasta este școala potrivită pentru copilul meu și pentru noi, ca familie, am avut încredere că învățătorul va fi unul pe măsură.
Nu o să neg faptul că, în clasa pregătitoare, învățătoarea nu a fost cea mai potrivită, însă lucrurile s-au schimbat (prin lucruri înțelegând doamna învățătoare), iar pe parcusul acelui an, situația a fost atent monitorizată de către conducere, iar copiii nu au simțit (foarte tare) că ar fi ceva în neregulă (al meu nu a sesizat mai deloc).
În acest moment îmi pot exprima părerea despre cel puțin două doamne învățătoare și am numai cuvinte de apreciere, găsiți aici un articol pe care l-am scris despre Frau de la clasa celui mare.

5. Este adevărat că nu prea sunt stimulați intelectual copiii?
Există niște etape de dezvoltare în pedagogia waldorf, este destul de greu să vorbim despre această așa zisă stimulare intelectuală și să le ignorăm, nu mi se pare potrivit să comparăm cu sistemul tradițional, pentru că am compara mere cu pere.
Este adevărat că vin aici copii din sistemul tradițional, care deja știu să scrie, iar părinților li se pare că vor uita ce au învățat la grădiniță, pentru că aici „doar desenează”. A fost și cazul meu în primele săptămâni din clasa pregătitoare, copilul părea că se plictisește, că nu evoluează, am decis totuși că acestă pedagogie este potrivită și că o vom urma, conform etapelor sale. Desenul formelor este o etapă importantă în waldorf și se întinde pe mulți ani, asta nu înseamnă că vor desena și atât, progresele se văd.
Multe cunoștințe, inclusiv concepte matematice, sunt introduse cu ajutorul poveștilor. Acum câteva săptămâni, mă gândeam că băiatul meu nu știe tabla înmulțirii și că poate ar fi bine să fac ceva în privința asta (sunt și eu om, uneori o mai iau pe arătură 🙂 ), copilul știe foarte bine tabla înmulțirii, deși nu a repetat vreodată acasă, nu așa cum știam eu că se învață, e drept că dacă îl întreb cât fac 5 ori 7, se uită un pic la mine și mă întreabă el: adică 5 de 7 ori? Dar știe rezultatul, fără să îl fi învățat pe de rost.
In poză este povestea numerelor pare și impare. În a doua poză, vă las să ghiciti ce este.


6. Au multe teme, caiete de lucru suplimentar, culegeri?
În clasele mici, pregătitoare, clasa întâi, temele tind spre 0, ulterior, temele reprezintă o exersare a ceea ce au lucrat la clasă, uneori o continuare, alteori o creație proprie (o poveste, un exercițiu inventat de copil, fac proiecte care includ scris, desenat, calcule). Nu durează mai mult de 20 de minute, cu tot cu uitat pe pereți. Nu există manuale, copiii își confecționează propriile cărți, din lucrările făcute pe parcursul anului.

7. Cât costă? Am auzit că există niște taxe, chiar dacă este școală de stat!
Este o școală de stat, prin urmare, cursurile sunt gratuite, nu există nicio taxă ascunsă! Avem un fond din care cumpărăm diverse consumabile la clasă (coli, săpun, hârte igienică, ceară pentru modelat, lână), este mult mai practic așa, decât să își aducă fiecare copil în trăistuță. Dar bănuiesc că nu s-ar supăra nimeni dacă un părinte pur și simplu nu ar putea sau nu ar dori să contribuie, atâta timp cât asigură copilului cele necesare traiului zilnic în clasă.

8. Am auzit că nu prea se face germană, este adevărat?
Aici cred ca este o treabă foarte subiectivă, este adevărat că unii copii nu prea știu germană, printre care și al meu, este adevărat că anul trecut, Frau de germană n-a prea avut succes la clasa lor, dar există și copii care știu germană și care, inclusiv anul trecut, au continuat învățarea acestei limbi, in ritm propriu și au rezultate bune.

9. Este waldorf și nu prea, am auzit că nu prea se fac activități waldorf!
Când primesc această întrebare, nu prea știu exact ce vrea interlocutorul să afle, pentru că, de obicei, oamenii nu știu ce activități waldorf există. Eu pot să vă spun cam ce activități fac copiii mei și dacă există ceva anume ce ați auzit că nu se face, puteți să mă întrebați concret. Așadar, avem sărbătoarea recoltei, sărbătoarea Sfantului Martin, când părinții confecționează pitici, iar copiii îi caută cu felinarele (confecționate de ei) pe la rădăcinile copacilor, avem jocul Nașterii Domnului, materialele cu care se lucrează sunt specifice waldorf (caiete cu foaie velină, cuburi cerate, creioane cerate, progresiv se trece la creioane colorate, inițial mai groase, apoi mai subțiri, se pictează folosind tehnica ud pe ud), copiii lucrează cu lână, studiază flautul, clasele sunt decorate (pe cât posibil, după posibilitățile și inspirația părinților si educatorului) în concordanță cu stilul waldorf.

Acestea au fost întrebările pe care le-am primit cel mai des, dacă aveți și alte întrebări, eu o să răspund, cât pot de obiectiv, din experiența mea. Vă recomand sa vizitați pagina școlii, găsiți acolo informații utile, oficiale, poze, adrese și numere de telefon, tot ce aveți nevoie pentru a vă face o părere despre această școală: Liceul teoretic bilingv Ita Wegman

Sursa foto: arhiva personală, pagina oficială de Facebook a școlii

2 comentarii la “Ita Wegman, școală waldorf în București

  1. Copilul meu a petrecut aproape 3 ani într-o școală tradițională cu o reputație foarte bună.
    L-am transferat la Ita Wegman pentru că în fiecare zi se întorcea acasă plângând, cu încrederea în sine zdruncinată: competitia ne părea încrâncenată, ierarhia se alcătuia în functie de rezultatele la matematică; cei netalentați la matematică si română erau de râsul clasei (celelalte calități nu prea mai contau); orice greșeală o percepea ca fiind gravă și de neiertat. Erai perfect sau nu erai deloc. Stresul era atât de mare, încât se bloca și funcționa mult sub potențialul lui. Performanțele lui fluctuante păreau de neînțeles.
    L-am transferat de la o învatatoare foarte exigentă și apreciată (formată în sistem tradițional) la o învățătoare foarte originală și blândă, formată în sistem waldorf. Ce a câștigat, încă din primul an, a fost echilibrul emoțional. Competiția e cu tine însuți, ierarhia e înlocuită de prețuirea diversității, fiecare copil contribuie cu ce are el mai bun și mai personal, matematica e abordată din multe perspective, la limba română se studiază povești cu tâlc, desenul e la rang de cinste, la fel și flautul și jongleria și echilibristica; greșelile de azi se corectează mâine sau anul viitor-cu liniște și cu răbdare. Copiii își judecă și își rezolvă singuri problemele apărute în mica lor comunitate. Părerea lor contează.
    Evident, acesta e cazul nostru, poate nu e cazul tuturor.
    Cred că e o problemă de compatibilitate: între valorile școlii și valorile familiei; între omul-învățător și omul-copil.
    Pentru copilul meu, acest transfer a fost salvator: a devenit un copil echilibrat, încrezător, relaxat, egal cu sine. A început să se prețuiască pe sine și pe ceilalți în egală măsură.
    Doamna director m-a întrebat de ce nu l-am înscris din start la waldorf. I-am răspuns că mi s-ar fi părut util ca băiețelul meu să se poată adapta oriunde, în orice școală, în orice sistem. Mi-a dat un raspuns care m-a impresionat: o floare trebuie plantată acolo unde îi priește, unde crește și înflorește, nu acolo unde suferă de frig și se ofilește…

Publică un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *