Cum gestionăm stresul copiilor la început de an școlar?

Toamna se numără bobocii, revin eu cu articole pe blog și crește stresul copiilor care urmează să înceapă un nou an școlar.
În ordinea priorităților, eu mă voi ocupa în primul rând de gestionarea stresului și abia la final de achiziționarea rechizitelor (eventual după începerea anului, ca să știu exact ce să cumpăr, până acum s-a dovedit o strategie eficientă).

Dacă școlarii voștri nu au niciun stres legat de începutul unui nou an școlar, este minunat, puteți sări direct la article despre pachețelul pentru școală. Dacă sunteți în aceeași situație ca mine, poate vă ajută felul în care încerc eu să gestionez toată situația.

Există multe motive pentru care unii copii se stresează în legătură cu începutul unui nou an școlar, la fel cum poate să nu existe niciun motiv aparent și totuși copilul să fie anxios. Pe lângă ce am povestit anul trecut că fac cu copii înainte de începutul noului an, anul acesta a crescut nivelul de stres, așa că am crescut și eu lista de acțiuni.

  1. Suplimentez dieta cu magneziu

Magneziul este un mineral foarte important pentru buna funcționare a organismului, relaxează atât corpul, cât și mintea, participă la transmiterea semnalelor nervoase, crește adaptarea la frig, intră în componența oaselor şi a smalţului dentar, participă la vasodilatare.

Se găsește în alimente precum:

  • spanac
  • banane
  • ciocolată neagră
  • dovleac/semințe de dovleac
  • smochine
  • mazăre/păstăi/fasole
  • castraveți
  • nuci/migdale/alune de pădure

Pe lângă multi vitaminele pe care le administrez (la recomandarea medicului copiilor), am suplimentat dieta cu multe dintre alimentele de mai sus (mai puțin cu ciocolata neagra 🙂 ). Dimineața mergem mult pe cereale integrale/nuci/alune, la gustări banane, iar pentru legume (care evident nu sunt extrem de iubite), inventez supe creme cu de toate (inclusiv spanac crud).

De asemenea, pentru efectul de relaxare, facem seara baie cu sare Epson(sulfat de magneziu), pentru copii pun spumă, uleiuri esențiale și o ceșcuță de sare, pentru adulți un pumn mai mare de sare.

2. Folosim intens uleiuri esențiale

Unul dintre cele mai cunoscute și utlizate este uleiul esențial de lavandă , pentru somn liniștit, relaxare, comunicare deschisă.
Pentru că avem deja 3 ani de când le folosim și am reușit să mă documentez destul de serios, le folosim, cu succes, în multe situații care necesită suport emoțional, atât în difuzor, cât și topic (aplicate pe piele).
Copiii au la ei în ghiozdan un breloc mic cu sticluțe de ulei esențial, pe care să le folosească la nevoie, diverse amestecuri (pentru dureri de burtă, dureri de cap, stare de greată, frică, lovituri etc).

Uleiurile esențiale inhalate prin nas, acționează asupra sistemului limbic, în creier, unde au efecte imediate și directe de relaxare și calmare.
Se pot difuza seara, la culcare, în aparat special (cu aburi reci), se pot masa pe tălpi sau coloană, se pot adauga în apa pentru baie (diluate în puțin ulei vegetal).

La școala la care au fost copiii mei în Belgia, foloseau uleiuri esențiale și am observat efecte interesante, uneori era nevoie doar de o picătură de lavandă, pentru a liniști un copil care a căzut/a fost lovit/s-a certat cu altul.

3. Meditație

Nu e simplu, mai ales pentru că eu nu stăpânesc prea bine această artă și am dificultăți în a mă relaxa, a fi prezentă. Momentan folosim cu toții (eu și copiii), o aplicație pentru începători, Headspace, este în engleză, dar copiii înțeleg, oricum e puțină vorbă, un mic ghidaj către relaxare. Este suficient să vă vadă pe voi ce faceți și prind repede copiii.

Noi mai avem un caiet cu exerciții pentru meditație/relaxare, are un CD care ne ghidează și exercițiile explicate în caiet, în cazul în care vreau eu să îi ghidez în română, din păcate n-am prea văzut pe la noi, eu am găsit în limba franceză.

4. Prioritizare

În ziua de azi, dacă nu merge copilul la cel puțin 5 activități opționale, una pentru fiecare zi a săptămânii, deja e ceva în neregulă cu copilul și cu voi, părinții. Vă spun asta pentru că sunt pățită, anul trecut, cel mic a mers „doar” la actorie, iar cel mare la 2 cursuri de actorie (deci nici nu se pun 2 opționale, pentru că nu sunt diferite, deși copilul chiar mergea la 2 cursuri diferite și îi plăcea maxim ce făcea acolo). Dar se pare că pentru curioșii ai căror copii aveau zilele si serile pline, ce făceau ai mei era egal cu 0 (adică 0 barat).
Putem fi tentați să îi înscriem la multe activități, toate par interesante și utile, uneori chiar copiii cer la mai multe activități, eu voi păstra regula de anul trecut, vom alege maxim 2 activități, oricât de interesante ar fi. Pe lângă programul zilnic de școală, copiii au nevoie de timp liber, în care să facă ce vor (da, da, știu, ei vor să facă karate, engleză, matematică distractivă și storytelling).

5. Somnul

Lipsa somnului este un factor major de stres, scade nivelul neurotransmițătorilordin creier, inclusiv al dopaminei,  iar copiii au nevoie de până la 10 ore de somn, pentru o bună creștere, dezvoltare și funcționare.

Majoritate nu dorm suficient și asta explică multe dintre dificultățile de concentrare, hiperactivitate, imunitate scăzută, nervozitate.
Înainte de începutul anului școlar, după ce au avut program de voie toată vara, eu schimb rutina de somn, mut ora mai devreme, progresiv, până ajung să îi bag în pat la ora 20.00, astfel încât să adoarmă la 20.30. Mai avem 2 săptămâni până începe școala, dar deja am început să tai din program filmul de seara și să reducem plimbările pe înserat.

Când ești plecat zi lumină, pare cumva ireal să îi bagi la somn așa devreme și să mai și schimbi 2 vorbe cu ei. Consider că odihna este prioritară, petrecem mai mult timp împreună în weekend, când ajung acasă mă ocup strict de pregătirea cinei, apoi petrecem puțin timp împreună și ne pregătim pentru a doua zi. Încerc să ajung cat mai devreme dimineața la muncă, să plec după amiaza cât mai rapid și să îi recuperez de la scoală/afterschool,  așa încât să avem măcar 2 ore împreună.

Despre somn liniștit am mai scris, chiar dacă erau idei pentru adulți, se aplică și copiilor.

Voi cum gestionați stresul copiilor legat de începerea unui nou an școlar?

Sursa foto: Pixabay, Arhiva personală

4 comentarii la “Cum gestionăm stresul copiilor la început de an școlar?

  1. moama, de cand astept articolul asta!
    Eu am pus ulei de lavanda in detergentul de rufe (unu fara parfumuri ca eu alergica) si in otetul de menaj. Adicalea toate alea au aroma de ulei de lavanda acum in casa.

    Altfel, o sa iau iar sare epsom, nu mai am.

    Si stii cate activitati a facut fiica mea anul trecut? 1 zi pe luna la cercetasi :D. Anul asta insa vom cauta iar engleza – o ora pe sapt (o sedinta de o ora, zic).

    1. ai grija cine te intreaba despre activitati si mai ales ce raspunzi :), sa dea naiba daca nu imi venea sa inventez :))
      iti recomand sa pui 1 picatura de ulei de lavanda pe perna, o sa dormiti si mai bine sau pe coltul de la pilota

      1. asta cu ce activitati face, pana si un copilas de 3 ani din jurul nostru incepe toamna asta mai multe decat copilul din dotare 😀 . Altfel sunt ani cand a vrut x chestii ca auzea la copii, apoi a renuntat treptat.

        Deseara pun ulei de lavanda pe colt la perna. Poate nu se mai trezeste sa vina in pat la mine :)))))

        1. Deci…cum ati dormit? Eu am trecut de lavanda, am ceva mai „strong”, ii zice Serenity, nici apa nu mai cer noptile in care pun difuzorul 🙂
          Cat despre activitati multe si marunte…aici bag seama ca se plateste pe 1 an activitatea, asa ca nu prea imi da mana sa ii las se inscrie la toate, stiind deja ca vor renunta la unele 🙂

Publică un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *