Ferestre de oportunitate în dezvoltarea copiilor

Prima dată am auzit despre ferestrele de oportunitate la cursurile pe care le-am facut cu profesorul Florian Colceag, apoi la cusul Oanei Moraru, „Copiii sub 6 ani”, care pentru mine a fost un moment din seria AHAAAA.

Atunci am realizat (din nou) care este rolul grădiniței, ce impact are o grădiniță bună, ce ar trebui să urmărim în dezvoltarea copilului, cât de importanți sunt primii ani din viața copiilor. După părerea mea, grădinița a devenit o bătaie de joc în zilele noastre, nu mă gândesc neapărat la sistem, nu doar la el, ci și la părinții care duc copiii la grădiniță pentru simplul fapt că nu au cu cine îi lăsa acasă, fără alte motive care ar putea ține de educație/dezvoltare. Parcă e un cerc viciios, sistemul nu oferă mai nimic, părinții nu dau 2 bani pe instituția grădiniței, iar copiii sunt la mijloc, în cei mai critici ani ai lor.

Dezvoltarea creierului este determinată de o serie de factori, o combinație între genetică, mediu, nutriție, stimulare. Copiii se nasc pregătiți să învețe, calitatea, cantitatea și consistența stimulării în copilăria mică, determină structura și capacitatea creierului.
Neuroștiința, în urma studiilor aprofundate, a ajuns la descoperirea frestrelor de oportunitate, care reprezintă perioadele în care copilul va învăța cel mai ușor anumite deprinderi. Este bine să știm care sunt aceste perioade, pentru că, uneori, aceste ferestre se deschid, fără să vedem vreun semn în dezvoltarea copilului.

Sursa tabel: cursul Oanei Moraru, Copiii sub 6 ani

După cum puteți vedea in tabelul de mai sus, există anumite perioade, în care se realizează sinapsele specifice anumitor capacități, acelea sunt ferestrele critice, apoi există perioadele în care ele se dezvoltă și se consolidează. Dacă sinapsele nu se realizează in perioada potrivită, învățarea nu se va desfășura la întrega capacitate (Pam Schiller).

Abilitățile de limbaj și vocabular încep să dezvolte încă de la naștere, de aceea este bine să începem să le citim cărți de când se nasc și să nu ne amăgim că nu înteleg nimic. Vocabularul unui adult este determinat într-o mare măsură de discursul pe care l-a auzit în primii ani de viață. Dacă în această perioadă copilul nu este expus la stimuli verbali, din cauze medicale (probleme de auz) sau alte cauze, limbajul nu se va dezvolta intr-un mod potrivit.
Ferestra de oportunitate pentru a invăța o limbă străină este intre 6-8 luni, dacă în acestă perioadă un nativ îi va vorbi, 30 de minute/zi copilului în limba străină, copilul va învăța cu ușurință acea limbă pe viitor. Dacă această fereastră este ratată, următoarea este până la 6 ani, iar copilul ar trebui să primească zilnic informații despre lume, viață, în limba străină, nu sunt suficiente ședințele de câte 2 ori/săptămână, acelea doar fac o pregătire a urechii pentru perioada 5-10 ani, când va învăța și cu creionul.
Vederea se dezvoltă în primele 6 luni de viață, dacă în această perioadă copilul a fost privat de lumină și de un mediu vizual stimulant, vederea nu se va dezvolta (dacă unui copil sanătos i se acoperă ochii în primele 6 luni de viață, el nu va mai vedea ulterior).
Dezvoltarea abilităților emoționale se întâmplă în perioada 0-18 luni, moștenirea genetică și interacțiunea cu mediul influențează trăsăturile de personalitate ale copilului. Un mediu sigur contribuie la crearea stabilității emoționale. Pe când experiențele negative vor face din copil un individ anxios, temător, incapabil de a stabili relații sănătoase cu cei din jur.
Controlul emoțional se formează între 0-3 ani și contează modul în care parintele sau educatorul/persoana care îl ingrijește realționează cu el, îi atenuează nesiguranțele, îi oprește plânsul.
Gândirea matematică și logică se dezvoltă in ferestra de oportunitate 1-4 ani, acum copilul trebuie expus la concepte precum mare, mic, greu, ușor, puțin, mult, operațiuni de sortare, numărare.
Dezvoltarea motrică grisieră se întâmplă din perioada intrauternă, până la 8 ani și este fundamentală pentru rezilientă, atenție, autocontrol.

Aceste perioade critice în dezvoltarea creierului, ne dovedesc importanța stimulării, activităților specifice vârstei, unui mediu bogat în stimului specifici perioadei, dacă o ferestră de oportunitate a fost ratată, nu înseamnă că acel copil nu va mai dezvolta o anumită abilitate, dar va trebui să depună mai mult efort și probabil nu o va dezvolta la capacitate maximă.
Copiii intre 0 și 6 ani învață din conectare umană, învată din chimie și oglindire, cu implicarea directă și activă a adulților, nu învață din cântecele de la radio sau desene animate de la televizor.

Copiii voștri sunt suficient stimulați, conform ferestrei de oportunitate în care se afla?

Publică un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *