Insuficienta dezvoltare motrică, duce la probleme de scris/citit

În continuarea articolului legat de ferestrele de oportunitate, pe care îl găsiți aici, la cererea publicului, voi continua cu o mini serie de articole, orientate către diferite ferestre și acțiunile concrete, pe care le putem face noi, parinții sau educatorii, cu cei mici. Începem cu dezvoltarea motrică, datorită faptului că începe încă din perioada intrauterină, dar și pentru că multe dintre dificultățile școlarilor mici, sunt cauzate de deficiențe în stimularea și dezvoltarea motrică.

Înainte de a merge la cursul Oanei Moraru, dezvoltarea motrică era ceva ieșit din sfera mea de interes, având copii care au trecut deja peste etapa, mă gândeam că ce-a fost nevoie s-a clădit și aia e, mergem mai departe. Am aflat însă de la Oana că multe dintre problemele școlarilor mici( la scris, citit, coordonare privire, atenție, ascultare activă) sunt legate de această parte motrică, iar dacă vrem să îi ajutăm, trebuie să ne întorcem la acea etapă de dezvoltare și să o consolidăm.
Abilitățile de scris și citit nu sunt native, ele sunt influențate de această dezvoltare motrică, motorie. Iar dificultățile apărute trebuie remediate până la finalul clasei a doua, în caz contrar ducând la deficiențe în sfera învățării abstracte.

Dezvoltarea motrică grosieră este fundamentală pentru reziliență, atenție și autocontrol. Tot de la Oana am aflat câteva metode prin care o lucrăm:
1. mers în echilibru
2. curse cu alunecare pe podea
3. căutarea diverselor obiecte, cu lanterna, prin casă
4. tras la țintă
5. găsirea unei piese mici în coșul cu jucării, în contratimp, la întrecere cu părintele/altă echipă
6. copiii calcă în cutii în care există diferite materiale și descriu senzația
7. mers în echilibru cu obiecte fragile în mână; mers in pereche, legați unul de altul, de un picior – exercițiu de coordonare
8. exercițiu de rulat/împăturit – exercițiu de coordonare, în contratimp
9. pictură în spațiu larg, pe materiale mari
10. labirint cu cifre – se construiește un traseu care respectă anumite modele numerice
11. exerciții de prindere și aruncare a mingei, cu rostogolire
12. sărituri
13. deplasări în viteză la și de la anumite puncte de start/final, anunțate inainte de adult
14. sărituri și apucări de obiecte atârnate la înălțime sau deasupra capului
15. „ora de condus” – copiii construiesc șosea din diferite materiale, bandă adezivă/coli colorate și își imaginează că sunt soferi, dau prioritate, opresc la semafor
16. „spioni printre lasere” – se legă o sfoară de picioarele mesei și scaunlor, iar copiii trebuie să strecoare printre, fără să atingă sfoara
17. aruncare la țintă cu baloane pline cu apă
18. îmbrăcat/dezbrăcat contratimp
19. dărâmat cutii, adunat, căutat, construit în spații mari
20. târâre, cățărare, stat în echilibru într-un picior, sărituri cu încrucisări și forfecări, dans, imitații din mâini și picioare, pantomima, teatru de umbre.

Motricitate fină, cum o dezvoltăm:
1. construcții din cocă și obiecte care pot fi înfipte în ea, pentru a crea o structura
2. înșirat mărgele pe ață
3. întroducerea paielour de plastic în diferite găuri dintr-o cutie
4. înșirare și colorare paste de diferite forme
5. încheiere nasturi, șireturi, fermoare
6. modelare cu plastilină
7. desen cu degetul in tava cu nisip/mălai/făină
8. hașurare în contur, lipire, tăiere, decupare
9. pictură pe diferite materiale
10. urmărirea spațiilor punctate, a labirinturilor
11. pictură peste bandă adezivă, dezlipirea ei și urmărirea modelelor create
12. folosirea instrumentelor tâmplarului, meșterului
13. trasat litere și forme grafice, cifre (5 ani)
14. sortat boabe, lipit semințe
15. joacă cu marionete pentru măini sau degete
16. construit ghemuri, suluri de ață, împletit
17. exerciții de continuare a modelului, construcție de modele simetrice din obiecte mici, din natură
18. joc în apa cu jucării plutitoare sau care se scufundă
19. folosirea diferitelor obiecte concrete pentru construirea mulțimilor și a scărilor numerice (ex. bile, cuburi).
20. modelarea cu ceară
(la vârstă preșcolară, pregătește mîna pentru scris, ceara este mai tare decât plastilina, băieții mei așa au început clasa pregătitoare în sistem Waldorf, cu această activitate de motricitate fină).

Între 0 și 6 ani, copilul gândește și se dezvoltă dacă își pune corpul în mișcare, un copil de vârstă preșcolară are nevoie să alerge, în medie, 4 km pe zi :). Alegeți cu grijă grădinița și asigurați-vă că cel mic va avea parte de toată stimulare motrică de care are atâta nevoie. Există pedagogii foarte populare în zilele noastre, care nu prea pun accentul pe mișcare cu tot corpul, din păcate, despre sistemul tradițional, nici nu mai este nevoie să vă povestesc. Pe lângă activitatea fizică desfășurată în grădiniță, nu uitați să includeți activități motrice și în programul de acasa.
Vă las aici 2 poze, din arhiva personală, din curtea unei grădinițe, dintr-un sătuc din Austria, tare mult mi-a plăcut ce am vazut acolo, copiii aveau tot felul de dispozitive pe care să se cațete, butuci pe care să meargă, era inclusiv o pompă cu apă, care curgea pe mai multe nivele.


 
Vă provoc să lăsați copiii să se zbenguie, să alerge, să se cațere, să se agațe cu capul în jos, să „le vină sângele în cap”, să facă tumbe, să bată mingea, să se tăvălească! Vă promit (experții) că aceste activități îi vor ajuta la școală!
Sursa foto principala: Pixabay

Save

4 comentarii la “Insuficienta dezvoltare motrică, duce la probleme de scris/citit

  1. Bună ziua. La mulți anu pe noul an şi o activitate la fel de frumoasă şi utilă pentru noul an!
    La capitolul : Motricitate fină, nr. 20, scrie de modelarea cu ceară, care pregăteşte mâna pentru scris. Unde găsesc această minunată ceară? Cu siguranță este foarte utilă folosită la timp. Vă mulțumes pentru articol. Foarte frumos şi interesant. O zi frumoasă să aveți.

    1. Nici noi nu stiam despr ceara inainte sa mearga copilul la scoala waldorf, acolo am aflat si la inceput a fost destul de reticent, pentru ca solicita mult mai mult efort decat plastilina sau orice altceva cu care s-a jucat pana atunci 🙂

Publică un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *