Agresivitate și bullying la grădiniță

De la cele mai fragede vârste, copiii au un puternic simt al proprietății, dar și un instinct de conservare, pe care nu se sfiesc să îl manifeste, inclusiv prin agresivitate, atunci când se simt în pericol (de orice natură), știind aceste lucruri parcă nu ne mai vine așa greu să credem că pot apărea forme de bullying chiar și în grădiniță.

Cu zâmbetele lor inocente și fețisoarele rotunde, cei mici ne pot surprinde prin insultele, poreclele, îmbrâncirile, înjurăturile şi intimidarea de care pot fi capabili, contra celor de vârsta lor sau mai mici. În 2016, a crescut cu 25% nr. sesizărilor referitoare la fenomenul bullying, in grădinițe, școli sau mediul online.
Este nevoie de atenție, implicare, ajutor din partea specialiștilor, pentru ca acest fenomen să nu ia amploare, iar micii năzdrăvani de astăzi, să devină marii agresori de mâine, este nevoie de consiliere și pentru victimele bullyingului, pentru ca ele să nu rămână toată viața la marginea grupurilor sociale sau, din contră, să adere la grupurile agresive, doar pentru a se simti protejați, atunci când gradinița/școala/parinții nu reușesc să întrerupă lanțul răutăților și marginalizării.

Pedepsirea, etichetarea drept „agresivi” a celor care provoacă probleme nu este o soluție, din contră, poate duce la izolare, frustrare, dorința de răzbunare și astfel se menține un cerc al abuzurilor, niciun copil nu este agresiv în toate situațiile, soluția este observarea foarte atentă și cât se poate de obiectivă a ceea ce se întâmplă. Părinții și profesorii trebuie să înțeleagă desfășurarea evenimentelor, un copil poate fi agresiv pentru că este respins, nu este acceptat în grup, dar el poate fi respins de către grup pentru că este violent.
Din păcate, colaborarea dintre părinți și profesori, vitală de altfel în cazurile de bullying, nu este una productivă, părinții minimizând comportamentele copiilor, iar profesorii neînțelegânt că părinții sunt speriați și se simt neajutorați.

În general, preșcolarii agresivi, se dezvoltă în școlari mai puțin agresivi, pe măsură ce deprind abilități verbale și non verbale sociale, dezvoltă toleranță crescută la frustrare și își gestionează mai bine impulsurile. Este important ca părinții și educatorii să fie pe aceeași lungime de undă, iar comportamentele agresive să fie prevenite, asta însemnând o mai bună supraveghere a grupului. Agresivitatea unui copil poate fi răspuns la traume sau frică. Este util să îi ajutăm pe cei mici să își descopere și gestioneze emoțiile, să își controleze, în timp, reacțiile. De asemenea, este important să responsabilizăm martorii la fenomenul bullyingului, incă de la cele mai mici vârste, prin încurajarea de a povesti unui adult ce au văzut/auzit. Pentru a nu cădea în capcana pârei, copiilor trebuie să li se explice diferența între a povesti o întâmplare pentru a ajuta pe cineva, pentru a proteja și a povesti pentru a face rău cuiva, pentru ca alt copil să fie pedepsit.

Itsy Bitsy FM si Asociaţia Părinţilor Isteţi, împreună cu susţinători din societatea civilă şi autorităţi, a lansat proiectul pilot „Gradinite fara bullying in Sectorul 3, Bucureşti” și invită cadrele didactice să realizeze şi să folosească zilnic un EMOMETRU, instrument de cunoastere în grup a emoţiilor. Acesta deschide seria unor proiecte care au ca scop prevenirea bullyingului în rândul copiilor de toate vârstele.

 

Sursa foto: Itsy Bitsy

Publică un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *